rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو | ||||
![]() به گزارش شمالغرب ، فیلم "قصهها" ساخته خانم «رخشان بنی اعتماد» بیسروصدا در جشنواره ونیز حضور یافت اما همانطور که انتظار می رفت با استقبال غربی ها مواجه شد.
اعطای جایزه "بهترین سناریو" کمترین بهایی بود که این جشنواره غربی به ساخت فیلمی داد که ایران را به دلخواه آنها به تصویر کشیده بود. این روند دوباره ثابت کرد قصه واقعی حمایت جشنواره های غربی از برخی آثار ایرانی، پشت پرده سیاست اتفاق می افتد و نه روی پرده سفید سالن سینما.
طبیعتا این مساله موجی از انتقادها را در داخل به راه انداخت اما بر خلاف این مسیر، برخی رسانه ها و جریان های سیاسی داخلی همگام با شبکه رسانه ای در خارج به حمایت از این فیلم پرداختند.
نخست همه رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی، در حرکتی تکراری و نخ نما، اصالت را به جشنواره های سینمایی خود دادند تا جایزه اخیر به فیلم قصه ها را یک موفقیت برای آن ارزیابی کنند. بر اساس این سیاست، همواره آنها حضور در این جشنواره ها را چنان پررنگ و بااهمیت نشان می دهند که سینماگران غرب زده در داخل حاضر می گردند به ازای رسیدن به یک جایزه شخصی، تصویری کاملا مخدوش و غیرواقعی از کشور اراته کنند.
برای نمونه رادیوفرانسه (rfi)، آشکارا درباره اصالت دادن به جشنواره های غربی نوشت: این فیلم حواشی بسیاری داشت و هنوز هم به جای احساس خشنودی و افتخار از یک چنین پیروزی، آنهم در فستیوال معتبری چون فستیوال ونیز، بحث های بسیاری پیرامون آن شنیده می شود.
اما در داخل نیز برخی رسانه های اصلاح طلب بودند که شریک ذوق زدگی رسانه های غربی شدند. شرق که در چنین جریان هایی تقریبا بیرقیب است، نوشت: ««شب پایانی جشنواره ونیز شب گذشته در ایتالیا برگزار شد و فیلمنامه «قصهها» در رقابت با 20 رقیب، گوی سبقت را از آنها ربود.»»
این روزنامه هم به دام "اصالت دادن به جشنوارههای غربی حتی به قیمت سیاهنمایی علیه کشور" افتاد و افزود: «شاید در میان جایزههای این جشنواره قدیمی و مهم اروپایی، بهترین جایزهای بود که نصیب فیلمسازی شد که روایتگری، مهمترین خصوصیت کارهایش است.»
آفتاب (دیگر رسانه اصلاح طلب) که هم از دریافت جایزه و هم از پیام تبریک سخنگوی کاخ سفید به رخشان بنی اعتماد خرسند بود، "تبریک آلن ایر به بنی اعتماد" را تیتر کرد.
در گام بعدی این رسانه ها به آنچه که موجب شد فیلم قصه ها در یک جشنواره غربی دیده شود پرداختند.
رادیو دولتی فرانسه با ذوق زدگی نسبت به گنجانده شدن موضوعات خوشایند غرب در فیلم قصه ها، اثر بنی اعتماد را محصول تصویری دقیق و با صداقت از اجتماع امروزی ایران خواند! که این سینماگر زن به خوبی توانسته از عهده ترسیم آن برآید. موضوعاتی مانند مسائل دانشجویان، مواد مخدر، ایدز و جنبش های کارگری.
وبگاه رادیوفردا (RadioFarda) هم نگاه سیاه سازنده ایرانی فیلم را مورد تاکید قرار داد و به بیانی دیگر نوشت: شخصیتهای بنی اعتماد شکلی نمادین هم مییابند و هر کدام نمایندهای هستند از جامعهای که زیر بار سنگین مشکلات در حال خرد شدن است. نگاه بنی اعتماد به اجتماع اطرافش همیشه رنگ و بویی این چنین داشته که حالا این بار شاید با بالاتر رفتن سن و سال فیلمساز، تلخی و سیاهی آن گستردهتر شده است. رنگهای تیره و فضاهای بسته که به دقت انتخاب شدهاند، موکد وضعیت این شخصیتها در این موقعیت خاص هستند که هر کدام به رغم ظاهر مشکلات متفاوتشان، از یک مشکل عمومی رنج میبرند. فیلم بنی اعتماد تصویری است از شرایط امروز که به گمانم همه بر آن اذعان دارند.
دویچهوله (DeutscheWelle) نیز از زاویه ای دیگر به طرح این موضوع پرداخت و با یادآوری فتنه 88 نوشت: بنیاعتماد در تازهترین ساختهی خود از طریق پیگیری گذران شخصیت فیلمهای پیشین خود، از جمله "گیلانه"، "روسری آبی"، زیر پوست شهر" و "خارج از محدوده" در سایه رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ به نمایش زندگی مردم ایران و مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری میپردازد.
رادیوزمانه (RadioZamaneh) وابسته به پارلمان هلند، هم در تائید نگاه یکسویه و البته غرب پسند رخشان بنی اعتماد بویژه در فیلم اخیر او گزارش داد: «قصهها» اثری با دستمایه نقد اجتماعی و روایتگر خشونت خانگی، بیکاری و اعتیاد و تصویری از جامعه امروز ایرانی است. در فیلم «قصهها»، رخشان بنیاعتماد سراغ شخصیتهای فیلمهای پیشیناش، آثاری مثل «خارج از محدوده»، «روسری آبی»، «گیلانه» و «خونبازی» رفته و دگرگونیهای زندگی آنان را در سایه تحولات سیاسی و اجتماعی پس از رویدادهای ۲۲ خرداد ۸۸ رفته است.
بیبیسی فارسی (BBCPersian) رسانه سلطنتی انگلیس چنان روایت تاریکی از شخصیتهای فلکزده فیلم قصه ها ارائه داد که گویا همگی -به نمایندگی از اقشار ملت ایران- دارند زیر چرخ مشکلات له می شوند: «عباس راننده تاکسی شیفت شب، همان جوانی است که در فیلم "زیر پوست شهر" برای رهایی از فقر به قاچاق مواد مخدر رو آورد و تمام داروندارش را از دست داد... دختر جوان خیابانی و معتادی که با کودکی تبدار سوار تاکسی عباس میشود، همان محبوبه دختر فراری زیر پوست شهر است... رضا کارگر بیسواد کارخانه همان کارگر ساده و عاشق محروم فیلم "روسری آبی" است... سارای فیلم قصه ها همان دختر جوان و معتاد فیلم "خون بازی" است که حالا پس از سالها ترک اعتیاد کرده و به عنوان بهیار در مرکز بازپروری به معتادان جوان کمک میکند... طوبی همان مادر فداکار فیلم زیر پوست شهر است که برای تامین زندگی فقیرانهشان به هر دری میزند...»
گزارش تلویزیون دولتی انگلیس (BBC)
روزنامه شرق نیز درباره فیلم نوشت: «بنیاعتماد در قصهها روایت تلخ و صریحی از روزگار امروز دارد. شاید همین تلخی و صراحت باعث شد تا راه بلندی را از خیابانهای تهران و گنجه سازندهاش تا تالار سالاگرانده کاخ سینما در «لیدو» ونیز طی کند و به جایزه بهترین فیلمنامه یا همان اوسلای طلایی ونیز برسد.»
شرق همچنین در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با بنب اعتماد به موضوع یادشده چنین پرداخت: «اما حرفهای فیلمساز نبود که با واکنش منتقدان و رسانههای اروپایی روبهرو شد، خود فیلم نیز یکی از فیلمهایی بود که با روی خوش منتقدان مواجه شد و بسیاری آن را فیلمی صادق دانستند که راوی حرفهای مردم سرزمین خود است.»
اساس انتقادات ویران باید گردد
افکار عمومی داخل کشور از استانداردهای بیگانه پیروی نمی کند و همانگونه که انتظار میرفت، «قصه ها» انتقادات بسیاری برانگیخت. رسانه های غربی در ادامه رویکرد چندگانه خود تصمیم گرفتند اساس انتقادها را ویران کنند. بنابراین در سخنان آقای علی جنتی، وزیر ارشاد، که اولین گلایه را از حضور فیلم "قصه ها" در جشنواره ونیز ابراز نموده بود، تشکیک وارد کردند تا از تاثیر انتقاد رسانههای مستقل داخلی با تکیه بر سخنان وزیر بکاهند.
به عنوان نمونه، رادیوفردا اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قانونی نبودن حضور فیلم قصه ها در جشنواره ونیز را به بی اطلاعی وی از وضعیت فیلم نسبت داد و در تأیید این ادعا، به نقل قولی از رئیس سازمان سینمایی متوسل شد که طی آن "حجت ایوبی" گفته بود منظور وزیر ارشاد فیلم مشخصی نبوده است!
یا دویچهوله که باز با استناد به اظهارات ایوبی، انتقاد وزیر ارشاد از فیلم یادشده را از بیخ انکار کرد. این رسانه آلمانی تمام سعی خود را کرد تا حضور قصه ها در جشنواره ونیز را "کاملا قانونی" بنمایاند.
روزنامه شرق نیز در همین رابطه گزارش داد: «استقبال خارجیها با برخی واکنشها در ایران روبهرو شد و حتی کار به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی رسید و جملهای از وزیر نقل قول شد که سؤال کرده بود چرا به این فیلم مجوز داده شده است؟ جملهای که رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد برداشت غلطی از صحبتهای آقای جنتی بوده و موضوع مخاطب این فیلم نیست و این فیلم همه راههای قانونی برای کسب مجوز را طی کرده است.»
متأسفانه سایت آفتاب تلاش کرد سخنان علی جنتی را متأثر از فشار رسانههای جناح رقیب جلوه دهد! سایت مذکور نوشت: «این جایزه را به عنوان افتخاری برای سینمای ایران به فال نیک میگیرند یا تحث تاثیر گروهها و رسانههایی که سعی میکنند به آنها بقبولانند این حضورها سیاهنمایی است، قرار میگیرند و موفقیت سینمای ایران را نادیده میگیرند؟»
روزنامه اعتماد نیز در همین راستا نوشت: «خانم رخشان بني اعتماد از آغاز تاكيد بر اين مهم داشته كه همه امور مربوط به فيلم قصه ها مطابق قانون و هماهنگ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شود.»
باید یادآور شویم که چندسالی است غربی ها در کنار تولید آثار ضدایرانی، از داخل بدنه سینمای کشورمان نیز یارگیری می کنند تا تصویری تیره و ناهنجار از ایران برای جهانیان ترسیم کنند؛ ظاهرا « قصهها» در همین مسیر حرکت میکند.
به هر ترتیب، به نظر می رسد ارتباطی نانوشته میان برخی رسانههای داخلی و رسانههای وابسته به دولتهای بیگانه وجود دارد که نشانههای ارتباط مذکور در خطوط خبری مشترک آنها قابل ردیابی است.
منبع: جام نیوز انتهای پیام/ اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول سایت منتشر خواهد شد. نظرات شما عزیزان: ![]() ![]()
مطالبمرتبط |
| |||